Musical Testimony 2 – Jonas Reingold

Siedem śmiertelnych grzechów, siedem dróg do zwycięstwa, siedem diabelskich ścieżek do nieba…*

p2-1-ReingoldJONAS REINGOLD – szwedzki basista rockowy, najbardziej znany jako członek grup The Flower Kings, The Tangent i Kaipa oraz lider Karmakanic (zaliczanych do nurtu symfonicznego progrocka). Co interesujące w tym kontekście, brał również czynny udział w nagrywaniu wielu płyt szwedzkich zespołów powermetalowych, m.in. Midnight Sun, Time Requiem, Richard Andersson’s Space Odyssey, Reptilian czy Opus Atlantica. Ponadto, współpracował z innymi wykonawcami z kręgu rocka i metalu progresywnego, takimi jak Tomas Bodin, Pär Lindh czy Pain Of Salvation.

Na pewno nie chcę pytać o płyty, które Cię zainspirowały, ani o to, którą ‘swoją’ płytę uważasz za najlepszą. Nie zapytam również o płytę na imprezę ani na romantyczny wieczór 😉

Album, który zabrałbyś na bezludną wyspę (zaczynamy raczej dość tradycyjnie, tak na rozgrzewkę) …
p2-2-covJoniMitchellWybrałbym Shadows And Light Joni Mitchell. To jest album koncertowy nagrany w 1979 roku przez wspaniały zespół, w skład którego wchodzili Joni, Jaco [Pastorius – przyp. red.], Michael Brecker, Pat Metheny, Lyle Mays i Don Elias. Wspaniałe improwizacje, znakomite piosenki, świetna współpraca fantastycznych muzyków i jedno z najlepszych nagrań basu w historii…

Album, który mógłbyś sobie zaserwować jako przysłowiową poranną kawę (małe przebudzenie, choć jednak nie trzęsienie ziemi, ale emocje powinny rosnąć) …
p2-3a-covMilesDavisp2-3b-covZarathustraKind Of Blue Milesa Davisa (1959) albo Also Sprach Zarathustra Richarda Straussa (1896). Kind Of Blue to narodziny cool jazzu [‚chłodny’ gatunek jazzu rozwinięty na przełomie lat 40-tych i 50-tych – przyp. red.], album melodyjny ze świetnymi improwizacjami i wspaniałymi utworami, fantastycznie nagrany, po prostu zupełnie wyjątkowy. Also Sprach Zarathustra – Strauss był mistrzem aranżacji muzyki dla orkiestr smyczkowych, jego „niedochodzenie nigdy do rozwiązania” w części drugiej jest po prostu czystą magią, podobnie jak 4-5 minuta utworu, gdzie podaje nam rozwiązanie z kwintą w basie np. C/G [serdeczne podziękowania dla Jacka Szotta z zespołu Arlon za fachowe wsparcie teoretyczne – przyp. red.]. Po prostu genialne.

Album, w którego nagraniu miałeś swój udział, jednak po który sięgnąłbyś w ostatniej kolejności (żeby całość nie wypadła za słodko)…
p2-4-covFlowerKingsMoże Unfold The Future The Flower Kings (2002) – to jest świetny kawałek symfonicznego rocka, ale zaprezentowany w bardzo szczególny sposób, metrum 6/8 na Unfold The Future jest naprawdę wyjątkowe w progresywnym świecie [fakt, mało kto gra tak, jak czasami Emerson, Lake & Palmer – przyp. red.]

Album, z gatunku tych niedoścignionych ideałów, w ponownym nagraniu którego wziąłbyś udział bez zastanowienia (takie płytowe Marchewkowe pole czyli wszystko się może zdarzyć) …
p2-5-covJimiHendrix
Are you experienced Jimi Hendrix Experience (1967)
to pierwszy prawdziwie gitarowy album rockowy, na pograniczu bluesa i hard rocka, z zakręconym basem i perkusją. Mieć w tym udział, to byłoby coś.

Album, którego nie chciałeś słuchać wczoraj, ale chętnie posłuchasz jutro (szczerze wyznaję winy swoje) …
p2-6-covYes
Tales From A Topographic Ocean Yes (1973)
oferuje znakomity rock symfoniczny na pograniczu. Słychać tam, że oni rzeczywiście byli pod wpływem Return To Forever i Mahavishnu Orchestra.

Album, który w szczególny sposób Cię zaskoczył (Zdziwienie, zaskoczenie to początek zrozumienia. To specyficzny i ekskluzywny sport i luksus intelektualistów.”**)
p2-7-covYngwieMalmsteenDebiutancki album Yngwie Malmsteena Rising Force (1984) naprawdę rzuca mnie na kolana. Jego brzmienie jest tak oryginalne i pełne życia, shredding to tylko drobny element całości, i to raczej barwa dźwięków i liryzm czynią jego muzykę odmienną od innych.

(na koniec możesz pofantazjować, ile dusza zapragnie) Album marzeń nagrałbyś z …
p2-8-JoniMitchellJoni Mitchell… Z nią cokolwiek…

Przesłuchiwał: Marek ‚Grendel’ Śmietański

*) Parafraza początku utworu Moonchild Iron Maiden z płyty Seventh Son of A Seventh Son (1988);
**) Cytat z Buntu mas (1929) hiszpańskiego filozofa i pisarza Jose Ortegi y Gasseta.

Inne wywiady z cyklu Musical Testimony można znaleźć tutaj.

Reklamy

Dodaj komentarz / Add comment

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s